Po absolvování DAMU nastoupila Jiřina Jirásková do Klicperova divadla v Hradci Králové. Zůstala zde však pouze jeden rok, během něhož nastudovala například Cecile z Wildovy komedie Jak je důležité míti Filipa.
Pro další sezónu ji už chtěly dvě pražské scény – nově „zakládající“ se vinohradské Armádní divadlo a Realistické divadlo. Mladé herečce tehdy připadalo Realistické divadlo modernější, i proto by tehdy dala přednost Realistům. Dlouho se však neozývali, a tak (i s mnohými kolegy – Jiřinou Švorcovou, Jiřím Pleskotem, Josefem Bláhou, Vladimírem Bičíkem) z Hradce přestoupila na Vinohrady. A nikdy toho nelitovala…
V letošní sezóně slaví Jiřina Jirásková šedesátileté výročí trvání svého angažmá v Divadle na Vinohradech. Za tu dobu zde odehrála role ve více než stovce inscenací. Začínala v padesátých letech malými a chlapeckými rolemi, v šedesátých letech její kariéra slibně rozvíjela, v sedmdesátých letech se musela vyrovnat s omezováním herecké práce, osmdesátá léta se nesla ve znamení postupného uvolňování omezujícího sevření, v devadesátých letech stanula v čele divadla jako jeho ředitelka a v posledních jedenácti letech „jen“ hraje a hraje…
Při oslavě devadesátého výročí vzniku Divadla na Vinohradech shrnula své dosavadní dojmy z „pobytu“ v tomto magickém prostoru takto: „Devadesát let představuje požehnaný lidský věk. Víc než polovina tohoto možného věku je pro mne spojena s „Vinohradským“. Zachytila jsem jen cípek éry svého pedagoga Jiřího Frejky, nezkušeností indisponována docenit výjimečnost jeho nabídky, jeho fantazie a inspirace. Dychtivě a s velikou úctou jsem vnímala vysoké profesionální požadavky Jana Škody, ne zcela citlivá k jeho dobovým úzkostem. S úlevou jsem přijala souzvuk s Lubošem Pistoriem, jehož mravní čistota nutila téměř nedůvěřovat jeho analýzám lidské duše. S váhavým respektem a posléze obdivem jsem přijala vizi Františka Pavlíčka, rezonující, žel, tak krátce, s dobou, s perspektivou společnosti a divadla v ní. Období Zdeňka Míky nepatří k mým oblíbeným. Pokud vím, snažil se neubližovat lidem, včetně těch „nežádoucích“. To, že se v těch osmnácti letech nezřítilo Divadlo na Vinohradech
do suterénu bezvýznamnosti a marasmu vyložené služebnosti, je zásluha té části uměleckého souboru, která v čele s režisérem Jaroslavem Dudkem neustoupila od požadavků na divadelní etiku a opakovaně se pokoušela o kvalitní repertoár odpovídající smyslu našeho poslání. Jejich zásluhou mohl ředitel František Laurin otevřít krátké uklidňující období…
Vedle účinkování na domovské scéně Divadla na Vinohradech hostovala Jiřina Jirásková i v komorních sálech a malých divadlech po celé republice. Pro zájezdovou činnost nastudovala například komedie Zdeňka Podskalského Žena v trysku století, Liga proti nevěře. Velice úspěšnou inscenací také byla v osmdesátých letech Strašidla, monodrama od Alexe Koenigsmarka.
K dalším neopominutelným oblastem hereckého působení Jiřiny Jiráskové patří také její recitační činnost. S oblíbenou poezií častokrát vystupovala v poetické vinárně Viola (např. Noční květiny, poezie O. Mikuláška) nebo v Lyře Pragensis.
2010
|
Místo John:
Sonáta pro lžíci
|
Režie: Iváková Kateřina
Postava: Bridie
|
|
2010
|
Tyl Josef Kajetán, Havelka Jiří, Novotná Klára:
Fidlovačka aneb Kde domov můj?
|
Režie: Havelka Jiří
Postava: Předsedající
|
|
2010
|
Stoppard Tom:
Na flámu
|
Režie: Černín Zdeněk
Postava: Slečna Blumenblattová
|
|
2007
|
Di Pietro Joe:
Famílie aneb Dědictví otců zachovej nám, pane
|
Režie: Stropnický Martin
Postava: Aida Gianelli
|
|
2007
|
Giraudoux Jean:
Bláznivá ze Chaillot
|
Režie: Kříž Karel
Postava: Josefína
|
|
2007
|
Horovitz Israel:
Příliš drahá Mathilda
|
Režie: Iváková Kateřina
Postava: Mathilda
|
|
2005
|
Rovner Eduardo:
Vrátila se jednou v noci
|
Režie: Lipus Radovan
Postava: Fanny
|
|
2005
|
McNally Terrence, Yazbek David:
Donaha
|
Režie: Balaš Radek j.h.
Postava: Jeanette Burmeisterová
|
|
2003
|
Šotola Jiří:
Cesta Karla IV. do Francie a zpět
|
Režie: Novotný Petr
Postava: Isabela
|
|
2003
|
Grumberg Jean Claude:
Krejčovský salón
|
Režie: Novotný Petr
Postava: Helena
|
|
2002
|
Nestroy Johann Nepomuk:
Talisman
|
Režie: Novotný Petr
Postava: Paní z Cypřišova
|
|
2001
|
Dürrenmatt Friedrich:
Král Jan
|
Režie: Menzel Jiří
Postava: Královna
|
|
2000
|
Daněk Oldřich:
Trojhvězdí
|
Režie: Novák Jan
Postava: Aischyleia, Hébé
|
|
2000
|
Marquez Gabriel García:
Sto roků samoty
|
Režie: Novotný Petr
Postava: Úrsula
|
|
1996
|
Dürrenmatt Friedrich:
Návštěva staré dámy
|
Režie: Strnisko Vladimír
Postava: Claire Zachanassianová
|
|
1995
|
Werfel Franz:
Jacobowski a plukovník
|
Režie: Menzel Jiří
Postava: Madame Bouffierová
|
|
1992
|
Schnitzler Arthur:
Duše krajina širá
|
Režie: Smoček Ladislav
Postava: Paní Rhonová
|
|
1991
|
Kesselring Joseph:
Jezinky a bezinky aneb Arsén a staré krajky
|
Režie: Burian Jan
Postava: Abby Brewsterová
|
|
1989
|
Topol Josef:
Hlasy ptáků
|
Režie: Kačer Jan
Postava: Anna
|
|
1989
|
Bulgakov Michail:
Mistr a Markétka
|
Režie: Dudek Jaroslav
Postava: Anuška
|
|
1989
|
Iwaszkiewicz Jaroslaw:
Léto v Nohantnu
|
Režie: Novák Jan
Postava: Baronka Aurora Dudevantová (G. Sandová)
|
|
1988
|
Vedral Jan:
Urmefisto
|
Režie: Kačer Jan
Postava: Mefistofela
|
|
1988
|
Hálek Vítězslav:
Záviš z Falkenštějna
|
Režie: Kačer Jan
Postava: Královna Kunhuta
|
|
1987
|
Hauptmann Gerhart:
Zlodějská komedie
|
Režie: Novák Jan
Postava: Vlčková (pradlenana)
|
|
1983
|
Shakespeare William:
Richard III.
|
Režie: Dudek Jaroslav
Postava: Markéta
|
|
1982
|
Gogol Nikolaj Vasiljevič:
Revizor
|
Režie: Kačer Jan
Postava: Anna Andrejevna (hejtmanova žena)
|
|
1978
|
Kaufman George S., Hart Moss:
Přišel na večeři
|
Režie: Remunda Stanislav
Postava: Ošetřovatelka slečna Preenoová
|
|
1975
|
Jílek Jan:
Silvestr
|
Režie: Dudek Jaroslav
Postava: Květa
|
|
1974
|
Simon Neil:
… Vstupte!
|
Režie: Štěpánek František
Postava: Ošetřovatelka
|
|
1974
|
Bolt Robert:
Ať žije královna
|
Režie: Dudek Jaroslav
Postava: Alžběta Tudorovna
|
|
1973
|
Shakespeare William:
Večer tříkrálový
|
Režie: Remunda Stanislav
Postava: Olivie
|
|
1969
|
Feydeau Georges:
Brouk v hlavě
|
Režie: Hudeček Václav
Postava: Marcela Champsboisy
|
|
1968
|
Hrubín František:
Oldřich a Božena
|
Režie: Dudek Jaroslav
Postava: Juta
|
|
1967
|
Kohout Pavel:
August August, august
|
Režie: Dudek Jaroslav
Postava: Lulu
|
|
1966
|
Obaldia René de:
Vítr ve větvích Sasafrasu
|
Režie: Dudek Jaroslav
Postava: Miriam
|
|
1966
|
Strindberg August:
Královna Kristina
|
Režie: Štěpánek František
Postava: Kristina
|
|
1965
|
Shaw George Bernard:
Caesar a Kleopatra
|
Režie: Štěpánek František
Postava: Královna Kleopatra
|
|
1965
|
Wesker Arnold:
Čtyři roční doby
|
Režie: Hudeček Václav
Postava: Beatrice
|
|
1965
|
Anouilh Jean:
Skřivánek
|
Režie: Dudek Jaroslav
Postava: Anežka
|
|
1963
|
Čapek Karel, Kohout Pavel:
Válka s mloky
|
Režie: Dudek Jaroslav
Postava: Li x Brigitta
|
|
1962
|
Baierl Helmut:
Kurážná matka Flincová
|
Režie: Dudek Jaroslav
Postava: Traktoristka
|
|
1962
|
Wesker Arnold:
Kuchyně
|
Režie: Bělka Jiří j.h.
Postava: Monika
|
|
1961
|
Miller Arthur:
Hon na čarodějnice
|
Režie: Strejček Jan
Postava: Abigail Williamsová
|
|
1960
|
Strukalov O.:
Domek z karet
|
Režie: Štěpánek František
Postava: Lída
|
|
1960
|
Molière:
Tartuffe
|
Režie: Novotný Jaroslav j.h.
Postava: Dorina
|
|
1959
|
Savastikoglu G.:
Angela
|
Režie: Strejček Jan
Postava: Nera
|
|
1957
|
Goodrichová Frances, Hackett Albert:
Deník Anny Frankové
|
Režie: Strejček Jan
Postava: Anna Franková
|
|
1957
|
Fadějev Alexandr:
Mladá garda
|
Režie: Stehlík Miloslav
Postava: Radik Jurkin
|
|
1956
|
Rostand Edmond:
Cyrano z Bergeracu
|
Režie: Strejček Jan
Postava: Děvče z bufetu
|
|
1953
|
Kálmán Sándor:
Den hněvu
|
Režie: Haas Otto
Postava: Gyözo Hanák ml.
|
|
1953
|
Makarenko, A.S., Stehlík Miloslav:
Vlajky na věžích
|
Režie: Haas Otto
Postava: Kolonista
|
|
1951
|
Fadějev Alexandr:
Mladá garda
|
Režie: Haas Otto
Postava: Valja Filatovová
|
|